Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

Archief

2017

Maart

2016

2015

2012

Juni
November

2011

Skamte

Voor het eerst van mijn leven was ik bij de uitreiking van de Fryske Reklamepriis. Op de valreep werd ik uitgenodigd. Reden: een tv-commercial van de “Ik Stap Oer” campagne was genomineerd.  Verrassing, want noch ik noch MerkMakers-collegae wisten van de inzending. 

 

Als creatief verantwoordelijke van deze campagne stond ik in dubio. Blij met de mogelijke waardering. Maar grote twijfel omdat de prijs altijd is toegekend aan goedbedoelde armoede.

 

Ondanks de dubio ging ik. Want mochten we geen prijs winnen dan gaf het feestje ongetwijfeld voeding aan een leuke blog. Zo eentje waarbij de kneuterigheid met de “tong yn’e wang” wordt aangedikt. Waarbij op vilein humoristische toon het jury-oordeel wordt besproken. En waarbij de winnende commercial complimenteus de grond wordt ingeboord.

 

Kortom een leuke tekst met een vinger op de zere plek.

 

Maar helaas. Hier was geen sprake van een zere plek. Hier bleek een gapende wond waarbij tien paar handen niet toereikend waren om de ellende af te dekken.

 

Ik zal u de details besparen. Maar ik kreeg medelijden met onze prijsuitreikende Commissaris van de Koningin, die voor het eerst een rede in het Frysk hield. Met name de tongval was opvallend goed. Maar de prijswinnaar van de radiocommercial bleek opvallend afwezig.

 

Ik zal u de details besparen. Maar u mag van mij aannemen dat het doel, het propageren van de Friese taal, door amateurisme en provincialisme ontaardde in het tegendeel.

 

Ik zal u de details besparen. Maar alle nominaties, incluis het filmpje dat van “Ik Stap Oer” was opgeduikeld, zouden met hoongelach worden beoordeeld door iedereen die het vak een warm hart toedraagt, zeker buiten onze provinciegrenzen.

 

Skamte. Dat was het enige woord waarmee ik de zaal kon verlaten.

 

Ik hou van het Fries. Ik woon graag in de taal. Ik uit me er graag mee. En elke dag hoop ik dat het een middel is waarmee vormen worden gevonden die mooi, aangrijpend, indrukwekkend, origineel en zelfs werelds zijn. De enige kans op overleving. En voorbeelden genoeg. Zo niet de Fryske Reklamepriis.

 

Nee, wij wonnen niet. Jansma Burdaard: gefeliciteerd. Zij blij. Gelukkig maar.   

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit bericht

13-04-2010