Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

Archief

2017

Maart

2016

2015

2012

Juni
November

2011

Koude Douche

De hype van de Ice Bucket Challenge ligt achter ons. Ze heeft veel geld opgebracht voor de stichting ALS die de ziekte op de kaart wil zetten om ‘m van de kaart te vegen. Ik kende de spierziekte vaag. Maar zo’n drie jaar geleden kwam ze echt binnen door de indrukwekkende campagne “Ik ben inmiddels overleden”.

 

Wat die campagne zo sterk maakt, is dat de ziel van de ziekte wordt gebruikt om mijn aandacht te vragen. Boem. Recht tussen de ogen. ALS betekent doodgaan. Ook als je mooi, sterk, intelligent of succesvol bent. Shit.

 

Dankzij deze campagne gun ik de stichting ALS het succes van de Ice Bucket Challenge. Maar die Challenge zelf begon me al snel te irriteren. Want wat de campagne zo sterk maakt, ontbrak volledig bij het Bucketgedoe. Geen enkele link met de ziekte. Niets over doodgaan. En vooral speculerend op de lol van mensen om met een grappig filmpje op Facebook te komen. De handige verleiding van het ijdele kuddedier. Knap, dat zeker. Maar leeg.

 

In veel van wat ik lees over de Ice Bucket Challenge klinkt bewondering door. Voor de aandacht. Voor de opbrengst. Voor de moderne manier van campagne voeren: de collectebus is passe, leve de social media! Wie weet. Zou kunnen. Maar die leegheid dan? Is dat ook modern?

 

Qua liefdadigheid ben ik opgegroeid met hongerende kindjes uit Biafra. Dikke buikjes, grote ogen en lastige vliegen die over uitgedroogde huidjes liepen. Voor die kindjes belde je tijdens de tv-actie en schraapte je het laatste kleingeld bij elkaar om de collectebus te vullen.

 

Zou die tijd voorbij zijn? De tijd dat uit mededogen wordt gestort? Dat het probleem centraal staat bij een actie? Dat we weten waarvoor we geven? Dat het ego niet groter is dan het doel? En dat we niet meedoen om het meedoen?

 

Ik ga er van uit dat het meevalt. Dat ook nu acties met inhoud gevoerd worden. In een mooie combinatie van oude en nieuwe media. En dat we geven omdat het probleem ons hart raakt. Zo niet, dan is beschouw ik de moderne charitas als de werkelijke koude douche.

 

 

Reageer op dit bericht

10-09-2014