Archief
2017
Maart
2016
2015
2014
2013
Juni
Oktober
December
2010
Februari
Augustus
September
December
2009
Augustus
September
December
2008
Oktober
Volksvertrouwen
Een paar maanden geleden werd ik op straat aangesproken door zo’n Hello Fresh jongen. Zoals altijd had ik de neiging door te lopen. Maar ik besloot anders. Vaknieuwsgierig naar zijn verkooptechniek.
En verdomd, hij deed het goed. Hij behield zijn natuurlijke charme, ook bij lastige vragen: “Wat is het goedkoopste proefpakket voor 1 persoon zonder verdere verplichtingen?” Het vrolijke ongemak waarmee hij mij aankeek trok mij over de streep. Handtekening!
Ik moest er aan denken nu Dieselgate het merk Volkswagen een grote smet bezorgt. En zelfs het gruendliche en puenktliche Deutschland een drukker geeft. Die drukker heeft alles te maken met geloofwaardigheid.
Zolang de geloofwaardigheid van een merk overheerst, mogen haar verkopers de randjes van de werkelijkheid opzoeken. Dat weet iedereen. Het hoort bij het spel dat mensen spelen. Noem het ‘versieren’. En wanneer dit met een oprechte lach gebeurt… ach.
Maar als uitkomt dat je willens en wetens de zaak bedondert, smelt die geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon.
Ik rij voorlopig geen Volkswagen. Maar krijg nog elke zondag zo’n maaltijddoos.
26-09-2015
