Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

Archief

2017

Maart

2016

2015

2012

Juni
November

2011

Volksvertrouwen

Een paar maanden geleden werd ik op straat aangesproken door zo’n Hello Fresh jongen. Zoals altijd had ik de neiging door te lopen. Maar ik besloot anders. Vaknieuwsgierig naar zijn verkooptechniek.

En verdomd, hij deed het goed. Hij behield zijn natuurlijke charme, ook bij lastige vragen: “Wat is het goedkoopste proefpakket voor 1 persoon zonder verdere verplichtingen?” Het vrolijke ongemak waarmee hij mij aankeek trok mij over de streep. Handtekening!

Ik moest er aan denken nu Dieselgate het merk Volkswagen een grote smet bezorgt. En zelfs het gruendliche en puenktliche Deutschland een drukker geeft. Die drukker heeft alles te maken met geloofwaardigheid.

Zolang de geloofwaardigheid van een merk overheerst, mogen haar verkopers de randjes van de werkelijkheid opzoeken. Dat weet iedereen. Het hoort bij het spel dat mensen spelen. Noem het ‘versieren’. En wanneer dit met een oprechte lach gebeurt… ach.

Maar als uitkomt dat je willens en wetens de zaak bedondert, smelt die geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon.

De banken zouden het nu moeten weten. De verzekeraars zouden nu het moeten weten. De auto-industrie zou het nu moeten weten. En natuurlijk weten ze dat. Maar ze namen het risico. Want geld ruikt nog altijd veel lekkerder dan moraal. En dus is het aan ons, consumenten, om de straf te bepalen.

Ik rij voorlopig geen Volkswagen. Maar krijg nog elke zondag zo’n maaltijddoos.

 

 

 

Reageer op dit bericht

26-09-2015