Archief
2017
Maart
2016
2015
2014
2013
Juni
Oktober
December
2010
Februari
Augustus
September
December
2009
Augustus
September
December
2008
Oktober
Rendement
Een ondernemer wil rendement. Reclame moet hem helpen dit rendement te maken. Moet een reclameman daarom tegen een ondernemer zeggen dat hij hem aan rendement helpt? Nee toch, hoop ik.
Als dienstverlener moet een reclameman de ondernemer altijd helpen. Aan goede adviezen. Aan scherpe ideeën. Aan mooi werk. Aan vakmensen die alle vormen van creativiteit vakkundig uitvoeren. Zo helpt een reclameman een ondernemer aan reclame die hem helpt bij het halen van rendement.
Zoals de accountant hem helpt met cijfers. De bank met geld. De aannemer met timmerwerk. De apotheker met pillen. De bakker met brood. De glazenwasser met spons. De overheid met regels.
Hoe ze dit doen bepaalt hun onderscheidend vermogen.
De manier waarop hij zijn creativiteit gebruikt, bepaalt dus hoe een reclameman zich profileert. Roepen dat hij rendement biedt, heeft dus geen zin. Dat hij creatief is ook niet. Maar als hij creatief bewijst waarom hij rendabel is, maakt de reclameman een kans.
15-12-2008
