Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

Replacement content

Get macromedia Flash Player

 

Recente onderwerpen

Block Buster

Gisteren was ik in Den Bosch. Op de expositie “Visioenen Van Een Genie”. Het genie: Jheronymus Bosch. De visioenen: het goede en kwade waartussen de mens kan kiezen.

Ik was niet de enige bezoeker. Het totale aantal overstijgt inmiddels de 300.000. Een Block-Buster dus. Net als ‘De Late Rembrandt’ in het Rijksmuseum. En “David Bowie Is” in het Groninger Museum.

Wat kenmerkt een Block-Buster? Drie dingen. 1) Een bijzondere, eenmalige samenstelling van een groot kunstenaar. 2) Een heldere visie van de samenstellers. 3) Sterke marketing waardoor een groot publiek wordt aangesproken.

En terwijl ik langs Jheronymus’ middeleeuwse mienskip liep, moest ik aan 2018 denken. Aan Leeuwarden/Fryslan als Europees Culturele Hoofdstad. Voldoet deze ook aan mijn criteria?

Deels. Want ja, het programma kenmerkt zich door een bijzondere samenstelling. En ja, directeur Lieven Bertels heeft een heldere visie. Maar marketing?

Culturele Hoofdstad is er nog steeds niet in geslaagd om de abstractie van “Iepen Mienskip” te vertalen naar het kippenvel van 600.000 Friezen. Stuk voor stuk potentiele ambassadeurs die Europa graag laten zien wie we zijn. Wat we kunnen. En wat anderen hiermee kunnen. In Fryslan. In de rest van de wereld.

Kippenvel. Van Friezen. Van Europeanen. Dat is wat ik wil. Dat is mijn visioen.

Want natuurlijk: 2018 wordt best bijzonder. En wordt wel een feest. Maar als wij ons verhaal beter vertellen en als het programma hiervan het bewijs vormt… dan wordt het meer. Veel meer.

Dan waait er een wind van ‘met elkaar’ in een tijd van ‘tegen elkaar’. Dan blaast de geest van onze Elfstedentocht over het Europeese culturele landschap.

En nee, dat noemen we niet ‘block-buster’. Dat heet ‘bjusterbaarlik’.

 

Reageer op dit bericht

28-04-2016